The following is a listing of all basic orchestra bowing techniques. I have difficulties to chose the right patches while composing.
My question:
What are the string section patches, respectively which patch is recommended to apply to perform the following listed orchestra string bowing technics?
On-String-Technic - Stricharten mit liegendem Bogen
1. Detaché
Changing bow direction with a connected bow and even sound.
Wechselnde Bogenrichtung mit verbundenem Strich mit Gleichmässigkeit im Ton..
2. Detaché Porté
Expressive accentuation of one note withhin a Detaché-Passage with bowing speed.
Betonung einer Note innerhalb einer Detaché-Passage mit Bogengeschwindigkeit.
3. Détaché Lancé
Soft bowing with a little space between each note.
Sanfter Strich mit etwas Raum zwischen jeder Note.
4. Betontes Détaché
Connected bowing with a emphasis on the beginn of each note.
Verbundener Strich mit Betonung am Beginn jeder Note.
5. Gruppenstaccato, Verbundenes Staccato and Abgesetzer Bogen
With slur connected staccato and stopbow.
Durch Bindebögen verbundenes Staccato und Stoppbogen.
6. Angehängte Strichart
Two non-equal notelenghts within one bow direction.
Zwei ungleiche Notenwerte in einer Bogenrichtung
7. Bindungen
Two or more notes in one bow direction.
Zwei oder mehrere Noten in einer Bogenrichtung.
8. Portato, Louré
Serie of piano notes withhin one bow direction.
Serie von piano Noten innerhalb eines Bogenstrichs.
9. Marcato
on-string marcato, as opposed to marcato with a off-string-technic flying bow.
Marcato mit liegendem Bogen.
10. Martelé
Bow technic from light unaccented to heavy accented.
Bogentechnik mit der Artikulation von leicht, unbetont bis schwer betont.
11. Staccato
Staccato with martelé-bowing-, spicatto-bowing and connected staccato-bowing etc..
Raum zwischen den Noten mit Strichtechniken Martelé, Spicatto, verbundenes Staccato usw.
12. Tremolo
Well, this one is clear.
Off-String-Technic - Stricharten mit fliegendem Bogen
13. Battutta
Vertical beating with the bow, no horizontal movement.
Vertikal ausgefĂĽhrter Schlag mit dem Bogen, Springbogen.Ohne horizontale Bewegung.
14. Collé, Piqué
The bow is placed on the string, in the moment of touching the string it is light, but sharply bowed.
Der Bogen wird auf der Saite plaziert und im Augenblick der Berührung wird die Saite leicht aber scharf angestossen, nach Ausführung geht der Bogen sofort in die Ausgangslage zurück für weitere Collé’s.
13. Gruppenspiccato, Fliegendes Spiccato, Staccato Volante
A group of spicatto notes in one bowdirection
Eine Gruppe von Spiccatonoten in einer Bogenrichtung
14. Marcato
A hammered Bow for accentuated spicatto notes
Ein gehämmerter Bogestrich am Frosch für akzentuierte Spiccatonoten
15. Ricochet, Saltando, Jeté and Gettato
Up- and down-bow in the upper part of the string and where the bow jumps as many time as required.
Auf- und Abstrich im oberen Bereich der Saite, wobei der Bogen so oft wie erforderlich springt.
16. Sautillé
Short and fast détaché bowing in the middle of the string, where the bow leaves the string a tiny bit.
Kurze und schnelle Détachébogenstriche in der Mitte der Saite, die ein wenig hüpfen, die Saite ein wenig verlassen.
17. Spicatto
Jumping bowing technique executable from slow to fast tempi, and performed from pianissimo to fortissimo.
Springende Strichart von langsam bis schnell und ausfĂĽhrbar von pianissomo bis fortissimo.
Special Effects – Spezielle Effekte
18. Col Legno, Avec le Bois
More wood then hair of the bow is touching the string.
Mehr Holz als Haarbezug des Bogen berĂĽhrt die Saite.
19. Battuta
Only the wood of the bow is beaten on the string.
Nur Holzseite des Bogen wird auf die Saite geschlagen
20. Ponticello
Bowing higher partials near the bridge.
Streichen nahe am Steg mit Anregung der hohen Partialtöne.
21. Sul Ponticello Tremolo
Same as 20. but executed in tremolo.
Das gleich wie unter 20. aber in tremolo ausgefĂĽhrt.
22. Sul Tasto, Sulla Tastiere
Light bowing of the string on the “tasteria”.
Leichter und schneller Bogenstrich ĂĽber dem Griffbrett.
23. Pizzicato with the right
24. Pizzicato with the left hand
______________________________
I’m aware that this are a lot of questions, and I don’t expect from anyone to give an answer on all bowing technic, but it would be nice if you give me a hint about one, or two of the technics. The completness of the list was made on purpose. I know about the perf-leg patches, and also the using of the sustain pedal on/off to achive portato or louré performance
My english description of the bowing technic can’t be too good, simply because I do not know all the musical terminology in this language. The german is short, but should be 100% accurate.
.
My question:
What are the string section patches, respectively which patch is recommended to apply to perform the following listed orchestra string bowing technics?
On-String-Technic - Stricharten mit liegendem Bogen
1. Detaché
Changing bow direction with a connected bow and even sound.
Wechselnde Bogenrichtung mit verbundenem Strich mit Gleichmässigkeit im Ton..
2. Detaché Porté
Expressive accentuation of one note withhin a Detaché-Passage with bowing speed.
Betonung einer Note innerhalb einer Detaché-Passage mit Bogengeschwindigkeit.
3. Détaché Lancé
Soft bowing with a little space between each note.
Sanfter Strich mit etwas Raum zwischen jeder Note.
4. Betontes Détaché
Connected bowing with a emphasis on the beginn of each note.
Verbundener Strich mit Betonung am Beginn jeder Note.
5. Gruppenstaccato, Verbundenes Staccato and Abgesetzer Bogen
With slur connected staccato and stopbow.
Durch Bindebögen verbundenes Staccato und Stoppbogen.
6. Angehängte Strichart
Two non-equal notelenghts within one bow direction.
Zwei ungleiche Notenwerte in einer Bogenrichtung
7. Bindungen
Two or more notes in one bow direction.
Zwei oder mehrere Noten in einer Bogenrichtung.
8. Portato, Louré
Serie of piano notes withhin one bow direction.
Serie von piano Noten innerhalb eines Bogenstrichs.
9. Marcato
on-string marcato, as opposed to marcato with a off-string-technic flying bow.
Marcato mit liegendem Bogen.
10. Martelé
Bow technic from light unaccented to heavy accented.
Bogentechnik mit der Artikulation von leicht, unbetont bis schwer betont.
11. Staccato
Staccato with martelé-bowing-, spicatto-bowing and connected staccato-bowing etc..
Raum zwischen den Noten mit Strichtechniken Martelé, Spicatto, verbundenes Staccato usw.
12. Tremolo
Well, this one is clear.
Off-String-Technic - Stricharten mit fliegendem Bogen
13. Battutta
Vertical beating with the bow, no horizontal movement.
Vertikal ausgefĂĽhrter Schlag mit dem Bogen, Springbogen.Ohne horizontale Bewegung.
14. Collé, Piqué
The bow is placed on the string, in the moment of touching the string it is light, but sharply bowed.
Der Bogen wird auf der Saite plaziert und im Augenblick der Berührung wird die Saite leicht aber scharf angestossen, nach Ausführung geht der Bogen sofort in die Ausgangslage zurück für weitere Collé’s.
13. Gruppenspiccato, Fliegendes Spiccato, Staccato Volante
A group of spicatto notes in one bowdirection
Eine Gruppe von Spiccatonoten in einer Bogenrichtung
14. Marcato
A hammered Bow for accentuated spicatto notes
Ein gehämmerter Bogestrich am Frosch für akzentuierte Spiccatonoten
15. Ricochet, Saltando, Jeté and Gettato
Up- and down-bow in the upper part of the string and where the bow jumps as many time as required.
Auf- und Abstrich im oberen Bereich der Saite, wobei der Bogen so oft wie erforderlich springt.
16. Sautillé
Short and fast détaché bowing in the middle of the string, where the bow leaves the string a tiny bit.
Kurze und schnelle Détachébogenstriche in der Mitte der Saite, die ein wenig hüpfen, die Saite ein wenig verlassen.
17. Spicatto
Jumping bowing technique executable from slow to fast tempi, and performed from pianissimo to fortissimo.
Springende Strichart von langsam bis schnell und ausfĂĽhrbar von pianissomo bis fortissimo.
Special Effects – Spezielle Effekte
18. Col Legno, Avec le Bois
More wood then hair of the bow is touching the string.
Mehr Holz als Haarbezug des Bogen berĂĽhrt die Saite.
19. Battuta
Only the wood of the bow is beaten on the string.
Nur Holzseite des Bogen wird auf die Saite geschlagen
20. Ponticello
Bowing higher partials near the bridge.
Streichen nahe am Steg mit Anregung der hohen Partialtöne.
21. Sul Ponticello Tremolo
Same as 20. but executed in tremolo.
Das gleich wie unter 20. aber in tremolo ausgefĂĽhrt.
22. Sul Tasto, Sulla Tastiere
Light bowing of the string on the “tasteria”.
Leichter und schneller Bogenstrich ĂĽber dem Griffbrett.
23. Pizzicato with the right
24. Pizzicato with the left hand
______________________________
I’m aware that this are a lot of questions, and I don’t expect from anyone to give an answer on all bowing technic, but it would be nice if you give me a hint about one, or two of the technics. The completness of the list was made on purpose. I know about the perf-leg patches, and also the using of the sustain pedal on/off to achive portato or louré performance
My english description of the bowing technic can’t be too good, simply because I do not know all the musical terminology in this language. The german is short, but should be 100% accurate.
.