Vienna Symphonic Library Forum
Forum Statistics

182,246 users have contributed to 42,214 threads and 254,729 posts.

In the past 24 hours, we have 5 new thread(s), 26 new post(s) and 46 new user(s).

  • hi, i need help please:

    Coul some one confirm i am right:

    If i want to use the articulation stacc1,2 dteaché 0,3 0,5 i am not sure i am rigth like this :

    http://thierry.ecuvillon.free.fr/VSL/stacc.tiff


    and for the 0,3 ?

    and if i want simply one bar with 4 sus note: should i use a leg line or not (or is it readed as a detaché ?)
    ps: this is a violin line but is it exactly the same for each instrument?

    Thank you very much [:)]

  • At least in the solo and chamber strings, staccato 1 is a short note and staccato 2 is a VERY short note. Then there are two versions of each, which would be better to use for up/down alternation. As to whether the tenuto would indicate the 0.5 second patch, that is dependant on tempo -- you really can calculate very close to how long the note should last, then choose which is appropriate. Sometimes for a note around 0.5 seconds, the 0sus patch works well, because the 0.5 (again in the strings) has a rather strong vibrato that is not present in the 0.3.

  • thank you.
    I have just finish a quatuor and i have choose the note i want but my probleme isn't which sample to use but in fact how to write it in the score to be sure the musicien will play what i want.

    for exemple if i i choose 3 note:

    1=stacc
    2=0,3s
    and 3= 0,5s

    what should i write ?

    Thank you

  • Detaché = _
    Fast Detaché = _
    Detaché Lancé = _ .
    Accented Detaché = _>
    Staccato = .
    Sustaned Note: no sign

    Détaché. Procédé d'exécution consistant à séparer nettement l'un de l'autre deux ou plusieurs sons consécutifs. Qualificatif de l'effet de ce procédé. On obtient le détaché dans le chant, par une articulation distincte de chaque son; dans le jeu des instruments à clavier, par le relèvement du poignet ; dans le jeu des instruments à vent, par le coup de langue; dans le jeu des instruments à archet, par le relèvement de l'archet quittant la corde entre chaque note. L. Capet distingue dans le jeu du violon deux sortes de détaché : le détaché souple, qui demande une simple inflexion des doigts sur la baguette, au début de chaque note, et le détaché rude, qui veut une attaque prompte et vigoureuse. En y joignant un arrêt brusque entre les sons, on transforme le détaché en martelé. De toutes façons, le détaché s'exécute sur une longueur de coup d'archet appropriée au mouvement du morceau ou du passage auxquels il s'applique. C'est en se basant uniquement sur ce fait que beaucoup d'auteurs nomment grand détaché celui qui exige toute la longueur de l'archet, moyen détaché et petit détaché ceux que l'on obtient par des coups d'archet répétés, de moindre longueur. On marque les diverses sortes de détachés par des points, des points surmontés de petits traits, des traits horizontaux, des soufflets, des accents verticaux. En ce dernier cas, le détaché devient plus coupant, plus cassant, et prend les noms de spiccato, staccato, sons piqués. Les auteurs varient d'ailleurs dans l'emploi qu'ils font et l'interprétation qu'ils donnent de ces signes. Le rôle de l'exécutant est de les traduire selon l'esprit de la phrase musicale et selon les possibilités spéciales de son instrument et de son intelligence artistique. On appelle morceau détaché tout fragment, complet en lui-même, tiré d'un opéra, d'une symphonie, etc., et joué ou publié séparément.

    Be aware that semiotics for on-string-technique & off-string-technique are more complex then this basics. You may buy a book, for example:

    SUPERIOR BOWING TECHNIQUE
    Lucien Capet, trans. from french by Margaret Schmidt

    Technique supérieure de l'archet
    Lucien Capet - french text
    Published by Salabert

    Guide to Orchestral Bowings Through Musical Styles
    Rabin, Marvin, & Smith, Priscilla (1992)
    University of Wisconsin

    Manual of Orchestral Bowing
    by Charles Gigante

    .

  • Super [:D]

    Thank a lot for all (and the french text)

    Thank you [[;)]]

  • that's a harder problem, perhaps. Generally, real players seem to play shorter notes than chosen for samples. If you use a tenuto mark ( _ ) then the player is at least as likely to have a stronger attack as to sustain the note longer. The dot and dash ( . and _ ) both are different if placed under a slur.

    In general, at least until you are certain what you want, I would suggest using relatively few note markings and relatively many slur indications. You'll find that the players will insert bowed staccato, hooked bowings, loure's, etc, on their own in a pretty natural manner.

  • last edited
    last edited

    @gugliel said:

    that's a harder problem, perhaps.


    Not perhaps, but SURE!

    Notation is complex and can mean different performance in conjunction with slurs and "double slurs" plus up and down bow marks, plus all other possible sign. Impossible to write that all down with text only. The book "Guide to Orchestral Bowings Through Musical Styles" will help to master the common thirty articulation for orchestra, it's also available in german since 1990, but is original a american book. It will grew to new popularity with sample libraries like VSL. It covers all possible with VSL, and much more.

    .

  • PaulP Paul moved this topic from Orchestration & Composition on